offspring

Saturday, October 18, 2008

Bahaya Menggunakan Pinggan Mangkuk MELAMINE


Kebanyakan pinggan plastic di Malaysia dibuat daripada MELAMINE yang mengandungi ‘urea formaldehyde’ dan sangat merbahaya kepada kesihatan.

Urea Formaldehyde adalah sejenis bahan yang biasanya digunakan untuk membuat bekas barangan elektrik dan ‘insulation’ wayar elektrik. Bahan ini amat berbahaya jika masuk ke dalam badan manusia & boleh menyebabkan masalah terhadap sistem penghadaman, sistem pernafasan, batu karang, buah pinggang, cancer pundi kencing dan juga kerosakan sistem pembiakan.

Kebanyakan restoran-restoran di Malaysia menggunakan pinggan jenis ini kerana ia tidak mudah pecah dan kelihatan cantik seperti pinggan ceramic. Untuk mengenali pinggan-mangkuk jenis melamin, kebiasaannya di bawah pinggan ini tertulis MELAMINE. Tetapi pinggan-mangkok melamine yang di buat di Thailand atau China selalunya tidak menulis perkataan ini di pinggan tersebut. Pinggan-mangkuk melamine dari Thailand adalah jenis paling berbahaya disebabkan bahan kimia yang terdapat dalam pinggan mangkuk tersebut sangat mudah ‘leech out’ ke dalam makanan kita, terutamanya jika makanan itu panas.

Oleh itu elakkan semua pinggan mangkuk plastik yg kelihatan berkilat seperti seramik, kerana ia kemungkinan besar adalah melamine.

Bahan MELAMINE ini juga boleh bertindak-balas dengan bahan makanan dan membentuk racun yang lebih berbahaya, iaitu melamine cyanurate. Bahan ini akan membentuk crystal seperti kaca yang boleh merosakkan salur darah dan buah pinggang.

Langkah yang terbaik ialah menggunakan pinggan yg dibuat dari kaca atau seramik kerana bahan ini adalah sangat stabil & selamat untuk digunakan.

Kebanyakan negara di Eropah, New Zealand, kerajaan Amerika Syarikat dan juga kerajaan UAE telah mengharamkan penggunaan bagi semua mangkuk pinggan-mangkuk yang diperbuat daripada melamine.

Baca lagi tentang melamine di sini:
Melamine-tainted milk seized from China factory:
http://www.nst.com.my/Current_News/NST/Monday/NewsBreak/20080915125202/Article/index_html

Melamine plates a health hazard
http://archive.gulfnews.com/articles/07/05/14/10125274.html

FDA: Melamine found in baby formula made in China
http://www.usatoday.com/money/industries/food/2008-09-11-tainted-formula_N

Pet Food Recall (Melamine)/Tainted Animal Feed

http://www.fda.gov/oc/opacom/hottopics/petfood.html

0 Comments:

Einstein

Socrates

Confucious

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online