offspring

Monday, July 14, 2008

PETUA DI DAPUR

Petua Dapur

.Hilangkan lendir ikan air tawar
Ambil sedikit daun pisang dan masukkan ke dalam bekas yang berisi ikan yang telah disiang. Lalu ramas dan cuci ikan dengan air sehingga
bersih. Selamat mencuba!

.Mudah mengopek kerang
Mudahkan mengopek kerang dengan mencampurkan sesudu minyak masak ke dalam air rebusan. Nescaya kerang akan tebuka sedikit dan memudahkan anda mengopeknya nanti.

.Tauhu tahan lama
Bagi mencegah tauhu yang kita beli dapat bertahan lama, cuci dengan air bersih. Tus kan tauhu sehingga ia kering dan tuangkan air panas. Biarkan sehingga ia sejuk.

.Hindari Kumbang Beras
Hindari beras daripada kumbang beras dengan meletakkan 7 hingga 8 tangkai cili kering kedalam tempat menyimpan beras. Cili kering tersebut hendaklah ditimbus ke dalam beras tadi.

.Hilangkan lemak ayam

Basuh ayam dengan mengunakan air bersih kemudian buangkan air tersebut dan ambil tepung gandum, sapukan pada ayam tersebut dengan sedikit air selepas tu bolehlah ia nya di bersih semula mengunakan air. Selepas itu barulah puan campurkan dengan apa sahaja bahan yang hendak dicampurkan sebelum memasakkannya…

.Membersihkan minyak gorengan
Jika anda menghadapi masaalah kehitaman pada minyak gorengan, ambil beberapa keping asam keping dan masukkan kedalam kuali bersama bahan gorengan anda. Asam keping tadi akan menyerap kehitaman pada minyak gorengan anda, dan hasilnya anda dapat menggunakan minyak gorengan tadi beberapa kali.

.Mengembalikan kesegaran sayur
Jika anda menyimpan sayuran beberapa hari di dalam peti ais, kesegarannya akan hilang. Untuk mengembalikan kesegaran- nya, rendam sayuran tadi di dalam air yang dicampur sedikit cuka selama beberapa minit. Selain dari mengembalikan kesegaran sayuran itu, cuka juga bertindak menghilangkan kotoran pada sayur yang direndam tadi.

.Melembutkan daging
Ambil sekumit akar daun pandan dan rebus sekali dengan daging.Ini akan mempercepatkan proses daging menjadi lembut.

.Nasi Lemak sedap dan enak
Masa masak nasi dan santan masukkan gula dan majerin sekali.Kalau nak sedap lagi masukan daun pandan sekali atau sebatang serai..

.Masak sardin lebih sedap
Goreng ikan sardin sebelum dibuat sambal sehingga garing dengan menggunakan api yg sederhana.Kemudian barulah goreng semula bersama cili tumbuk.
Insyallah anda lebih berselera.

.Menghilangkan rasa masin dalam gulai
Biasanya anda akan merasa risau jika gulai yang dimasukkan terlalu masin. Untuk menghilangkan rasa masin itu anda bolehlah ikut petua ini. Ambil hampas kelapa yang anda telah gunakan dan masukkan kedalam kain dan ikat kuat-kuat. Kemudian masukkan hampas yang berikat ini kedalam periuk yang berisi gulai, biarkan beberapa minit sebelum diangkat.

.Membersih kerang
Rendam kerang di dalam air. Kemudian ambil pelepah daun pisang. Buangkan daunnya sahaja. Potong pelepahnya halus-halus dan diramas-ramas dengan kerang. Kulit kerang tadi akan bersih dan putih.

.Menghilangkan bau hamis di kuali
Setelah digunakan, seperti menggoreng ikan atau telur, kuali anda berbau hamis. Oleh kerana selalu digunakan kuali anda didapati sukar hendak menghilangkan baunya. Untuk mengatasinya, ambil limau nipis, gosoklah merata-rata setiap kali habis menggoreng. Kuali anda tidak berbau lagi.

.Menghilangkan kesan kopi, teh dan darah
Kesan-kesan teh, kopi atau koko yang terkena pada pakaian boleh dihilangkan dengan menyiramkan air yang mendidih ketempat terdapat kesan-kesan itu. Sekiranya masih terdapat kesan-kesan itu maka hendaklah ditampal dengan serbuk pencuci yang dilekatkan dengan air dikawasan itu. Biarkan begitu selama satu jam sebelum dicuci. Bagi menanggalkan kesan darah pada pakaian, rendamkan pakaian dalam air biasa (sejuk) yang berisi garam. Rendamlah hingga kesan itu tanggal. (1 sudu makan garam - 1 pain air)..

.menghilangkan rasa pijar (pedas) ditangan kerana lada

ramas-ramaskan tangan di dalam beras …
insya’allah.. rasa pijar tu akan hilang.

.Bawang putih

Kalau kita kena kopek bawang putih byk .. cara terbaik nak elak tangan rasa pijar ialah dgn merendam bawang putih dlm semangkok air.. sebentar.. biar kulit bawang tu kembang sket.. selain tangan tak pijar.. kulit pun mudah tanggal…
kalau ada yg suka mengisar bawang putih dan di simpan di dlm petisejuk.. mesin kering dan masukkan sedikit minyak makan.. bawang putih mesin anda tadi akan tahan lama

.Cili kering yg di mesin tahan lama

cili kering di mesin bersama sedikit minyak dan bukan ngan air, dah tu masukkan sedikit garam. baru di masukkan dlm bekas dan di simpan dlm petisejuk… kekadang tu tak masuk dlm petisejuk tuk sehari dua pun takde apa2 cili tu.

.Menghilangkan pahit peria

Ramai yg tak suka makan sayur peria kerana rasa peria yg memang pahit. cara untuk mengurangkan pahit peria ialah dgn memotong peria buang bijinya dan peria tadi di gaul dgn garam dan biarkan sebentar sebelum peria2 itu diramas2 sedikit.
cuci untuk menghilangkan garam tadi dan bolehlah di masak.
Insya’allah.. rasa pahit peria akan berkurangan.

.Nangka Muda

Untuk mengelakkan nangka muda yg di rebus tidak birat warnanya.
Semasa merebus, jgnlah menutup periuk rebusan ngan tudung periuk.
Insya’allah, rebusan nangka tadi tidak akan berwarna birat.

0 Comments:

Einstein

Socrates

Confucious

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online